De rapportcijfers worden als volgt berekend:
Van alle onafgeronde (op 1 decimaal achter de komma) rapportcijfers per vak wordt het totale gemiddelde genomen. Dit gemiddelde wordt afgerond op 1 decimaal achter de komma.
Voorbeeld: een 6,449 wordt een 6,4. Bij het afronden op 1 decimaal gebruik je alleen het 2e decimaal. Is het 2e decimaal een 5 of hoger, dan wordt het 1e decimaal hoger. Is het 2e decimaal een 4 of lager, dan blijft het 1e decimaal gelijk.
Elke docent is stemgerechtigd voor elk vak dat hij/zij lesgeeft en kan dus per vak één stem uitbrengen. De vakken M&M en BV worden hierbij beschouwd als één vak.
Als de docentenvergadering op grond van de norm in enig leerjaar een leerling moet bespreken geldt de volgende procedure:
In zeer bijzondere gevallen, bijvoorbeeld in geval van ziekte, kan de teamleider i.o.m. de locatiedirecteur hiervan afwijken. Bij overmacht (te beoordelen door de teamleider) vervallen de overgangsnormen en treedt de zogeheten overmachtsprocedure in werking.
bevorderbaar is naar een volgend leerjaar, dan kan er een duim op het vak wiskunde gelegd worden. Hierbij moet in ogenschouw genomen worden dat, bij toepassing van deze regel, een vakkenpakket met wiskunde uitgesloten is.
Elke rapportvergadering kan hierover een uitspraak doen. Als het gaat om een hoger onderwijstype, is deze uitspraak altijd een vrijblijvend advies. Een uitspraak inzake een overstap naar een lager onderwijstype is een dwingend besluit, tenzij in de betreffende overgangsnorm anders is aangegeven.
Een leerling die bevorderd is naar een volgend leerjaar, kan een verzoek indienen het jaar toch over te mogen doen. Zo’n verzoek kan echter onder meer om schoolorganisatorische redenen door de school afgewezen worden.
Dit kan in principe alleen plaatsvinden in leerjaar 3 en slechts tot het moment dat de mogelijkheid voor deze wisseling in de overgangsnorm van leerjaar 3 is aangegeven. Een verzoek hiertoe kan o.a. om schoolorganisatorische redenen geweigerd worden.
Een verzoek hiertoe kan onder meer om schoolorganisatorische redenen geweigerd worden.
Bij een wisseling van schooltype/leerweg begint de betreffende leerling in zijn nieuwe klas met een blanco cijferlijst: toetscijfers en het niet-afgeronde cijfer van de oude klas worden in de nieuwe klas niet meegeteld.